loves me, loves me not

Ah, kärlekens dag, som så många även kallar "konsumtionens dag", en dag som tyder på att resten av årets 364 dagar inte är till för att visa sin kärlek på eller dagen då alla som inte har en partner, känner sig utelämnade och ännu ensammare än vanligt.
Att då dessa, som så gärna reflekterar över alla hjärtans dag, som något meningslös och till och med förnedrande, kan fira jul när de inte är religiösa, är något jag inte får fingret runt. Högtider eller speciella dagar för exempelvis kärlek, finns till för att vi ska uppskatta det vi har lite extra mycket. De finns inte till för att klaga på det vi inte har eller för att ta för givet att vi aldrig annars ska ta fram dessa tankar och emotioner som förekommer på just dessa dagarna. För mig är dessa dagar/högtider till för en extra motivation för tacksamhet, och ja, jag anser att vårt samhälle behöver det, så jävla mycket kärlek visar vi inte varandra de övriga dagarna på året. Sen om man vill köpa något eller inte, är väl beroende på hur man själv påverkas av dagens "konsumtionssamhälle". Om du inte vill köpa något, tror jag faktiskt inte att du behöver göra det, eller hur? Tro då inte att vi andra är så dumma att vi faller för konsumtionsfällorna, som du så stolt klarat av att undvika.

Nåväl, nog med ilska kring hur folk är "klagostyrda" i vårt samhälle, och mer kärlek!
Tänkte beskriva vad som är kärlek för mig, då jag såg en jättelökig kärleksfilm igår, som jag blev helt frälst av. (Herregud, vad gör hon, uttrycker sig med religiösa ord som "frälst", OCH bevisar hur hon fallit för konsumtionens lömska, gömda trick i amerikanska kärleksfilmer = who the fuck cares).
Kärlek för mig, innebär inte bara ett partnerskap, ett sexuellt förhållande till en pojk/flickvän, utan så mycket mer. Kärlek för mig, är något vi ska visa alla våra medmänniskor, oavsett bakgrund eller historia. För mig, är kärlek ett slags accepterande för allas situation i nuet, och livserfarenhet. För mig, är kärlek något vi sällan inser att vi uttrycker, när vi säger hej till en annan människa, eller exempelvis inte flyttar oss ur vägen, då en hemlös går förbi. Kärlek är acceptans för sin medmänniska.

Rent partnermässigt, för att tillfredsställa er, är kärlek för mig att hålla fast vid din själsfrände (här kommer kärleksfilmen in), att oavsett hur tiden tillsammans med den du älskar, utspelar sig, hålla fast vid vad du tror på.
Kan ju säga att jag och Rasmus inte haft ett vad många kallar "perfekt förhållande" eller ja, förhållanden i plural, men det vet nog många av er redan. Trots att vi gjort varandra besvikna, varit utan att prata med varandra i flera månader, har vi också på så sätt kunnat uppskatta varandra, och våra individuella sett att utvecklas på. Vi har kunnat hitta tillbaka till varandra, med hjälp av acceptansen och förståelsen för varandra.

Kärlek kan mätas, i en persons förståelse och medkänsla för andra, för de han/hon håller nära, men också för de han/hon inte känner och inte tänker få en förutfattad mening om.
 

Ha en bra kärleksdag, påverkad av vårt konsumtionssamhälle eller inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0