Retro blogginlägg

 
Tänk så mycket som hänt med den här bloggen..
 
Skapade den när jag var en förvirrad tonåring som mest bara ville ha en plats att skriva på. Lite om känslor, lite om tankar. Lite om vad som hänt, lite om vad som kunde hända. Som en nutida hyperspacead internetdagbok.
 
Nu har bloggen blivit något helt annat. Kanske inte helt i och för sig, den innehåller fortfarande om känslor, tankar och om saker som händer, alternativt BORDE hända. Men den är inte så riktad till mig själv längre. Inte till vad jag kan behöva tänka på, utan mer på vad andra kan tänka på.
 
Så nu tänker jag spy lite känslogalla för att sedan kunna skratta åt det imorgon när jag är jättelycklig!
För den här bloggen är min och därför bestämmer jag vad som ska stå på den.
 
Är så känslomässigt förvirrad ibland.
Det finns dagar som känns så: äh, skitsamma, det löser sig.
Och sen finns det dagar som känns så: JAHA, VAD FAN SKA JAG GÖRA NU SÅ DET FIXAR SIG FORT SOM FAN!?
Det är lite utav en sån dag idag. Alternativ 2.
En sån dag där det jag vill styrs av vad någon annan vill. En sån dag där det jag tänker och tycker om mig själv styrs av vad någon annan tänker och tycker om mig.
Såna dagar SUGER. Så nu tänkte jag gå och lägga mig för att vakna upp till en Alternativ 1 - dag imorgon.
 
 
HEJSVEJ.
 
 
 

Min lilla första bok

 
För alla som har mig på facebook eller följer mig på instagram så är min senaste stora nyhet ganska uppenbar: Jag har släppt en bok. Det är en liten bok samlad med bra snabbinfo för de dagarna du inte pallar förbereda dig som "stridbar feminist" men ändå bara måste säga ifrån när någon säger något.
 
 
Foto: Amanda Monceau
 
 
Den finns till försäljning i oändligt många exemplar så det är bara att knappa iväg ett litet mail till: [email protected] 
Namn
Adress
Postnummer och Postort
 
Ni för över pengar till mig, jag skickar.
Simple as!
 
 
Kram
 
 

En liten lördagstanke om mina privilegier

Tänk så fel saker kan bli ibland..

 

Jag ogillar forskning som fokuserar på en viss grupp människor i samhället. Samtidigt som den frekvent användas i syfte att belysa en grupps utsatta förhållanden så kan den också skapa en väldigt avskärmad bild av den gruppen.

 

Det intressanta med forskning är ju att den används för att legitimera något. Det är något som ska visa på hur saker och ting ser ut för att vi ska kunna göra något åt det eller inte.

 

Men det är sällan vi kritiskt reflekterar över vad forskningen har för syfte. Det är sällan vi ställer oss frågan: jasså, varför gjorde de detta?

 

Jag tänker på hur viktigt det kan vara att ställa sig den frågan när det gäller forskning som endast berör en grupp i samhället. Redan innan forskningen, testerna/intervjuerna eller whatever, görs så har initiativtagaren en bild av vad de gör. De har en anledning till varför de valt att fokusera på just den gruppen, för att se om exempelvis fördomar stämmer eller inte.

 

Men det finns ett problem med att separera en grupp från resten. Vi skapar en "legitim" homogenitet av den gruppen och bestämmer oss för att "detta är en grupp som ska särskiljas från resten", "detta är en grupp som delar något: medlemmarna i den är varandra så lika att vi kan sätta ihop deras upplevelser till ett".

 

Det är tydligt att mycket forskning riktar sig mot exempelvis invandrare. Vi påstår att det är fel att peka på invandrare som något annat än "oss" men genomför ändå undersökningar där vi separerar dem från resten och kallar dem just det: DOM. Inte vi, inte en del av oss: DOM.

 

Det är alltså människor som flyttat hit, fått tillåtelse att bo här och bli medborgare "som alla andra", men som ändå stämplas som något annat, en enskild grupp, för den resan de gjort. För det faktumet att de inte alltid funnits här.

 

Ett exempel är forskningen som skulle räkna ut hur mycket pengar invandringen till Sverige genererar. Alltså: hur mycket "dom" genererat till "oss".
En forskning vars syfte säkert är gott: att ge en sannare bild av invandring och sticka hål på myten att det kostar samhället massor med pengar att ta emot invandrare.
Jag säger inte att den inte gjorde något gott, det är asnajs att peka på Sverigedemokraterna och säga: lögnare. Som vanligt. Men den behövs ändå problematiseras för vad den gjorde. Den satte "dom" mot "oss". Om den gav oss en bättre bild av invandrare, så gav det ändå bara en bättre bild av "dom", som något annat och separerat från "oss". Som några "vi" tjänar pengar på. 

 

 

 


Att vara det perfekta offret

Det är så intressant detta med att kämpa för något eller vara en bra människa.
Det är så intressant att jag, på grund av mina val, hela tiden blir bedömd utifrån dem, hela tiden blir påmind om att jag måste vara en bra förebild för de andra.

 

Du vet de där människorna som inte vill vara jobbiga och säga till när någon drar ett sexistiskt skämt men som mer än gärna säger till när en feminist begär något annat av män än att vara jämlika ibland?

 

"Om du ska vara feminist, så måste du vara ett gott föredöme för feminismen hela tiden". Om du nu inte vill kalla dig feminist, ja då har du ju inget ansvar. Gött!
Det kan ju vara det ständiga tvånget till perfektionism som avskräcker människor från att kalla sig feminister - inte de få saker feminister gör som enligt vissa inte stämmer med feminismen till 100 procent?

 

Också var det det här med att vara vegan. Jag träffade en kille igår som, helt seriöst, tyckte att det var lika beklagansvärt att bli ifrågasatt av veganer/vegetarianer som köttätare som tvärtom. Excuse me when I choke myself, du menar alltså på riktigt att det är lika jobbigt som köttätare att höra vad en faktiskt gör: äter döda djur och påverkar miljön negativt, som att höra som vegan/vegetarian att en är stuck up för att en inte vill göra de sakerna?

 

Dear world: du är jävligt upp och ner ibland. Time to step up. Det är inte jag, som 24 hours around the clock kämpande feminist, avskräcker människor från feminism. Det är ni som skrattar åt sexism och lunkar vidare i patriarkatet som om inget hade hänt, som hackar på en feminist så fort hen blir lite upprörd av förtryckandet.
Det är inte min uppgift som vegan att sluta ha läderskor för att "annars är jag inte bra nog", det är upp till köttätare att tänka igenom sina beslut att äta kött.

 

Capiche?

 

Är så jävla trött på detta "offret måste spela perfekt för att ingen ska hacka på hen" - skitet.

 

 


Eller hur?

Ibland blir det väldigt jobbigt att vakna upp varje morgon, redo för strid. Men det är fan så mycket lättare än att sitta och hålla käften när något behöver sägas. 

Rödluvan blev vargen

Vet ni vad? Jag tänkte erkänna lite nu. Jag gillar när människor är rädda för mig. När de vaktar sin tunga extra mycket i mitt sällskap, när de inte vet om de ska närma mig eller inte. Den makten, den känsla av att göra någon annan obekväm, är något jag så extremt sällan har upplevt i mitt liv.
 
Det har alltid varit tvärtom, det har alltid varit min rädsla som regerat, min rädsla gentemot någon annan: på vägen hem på natten, i mötet med en sexist eller rasist, i bråk med en antifeminist. Det känns jobbigt att det ska krävas så jävla mycket styrka och intelligens från min sida för att folk ska vara rädda för mig och mina styrkor - men nu är jag här. Och jag tänker stanna, om inte bli ännu mer skräckinjagande. 
 
Så akta er, patriarkalsurfande boys, feministhatare och mångkultursratare. Här kommer jag och nej, jag tänker fan inte backa.
 
 

RSS 2.0