Jämställdhetssituationen är ingen åsikt.

Jag skulle vilja lyfta en sak som nog många glömmer att tänka på. Jag vill lyfta att det inte är en åsikt att säga att Sverige är ojämställt.
 

Får så väldigt ofta höra "Vad tycker du, är Sverige jämställt?" Eller "Jag tycker faktiskt att Sverige är jämställt".

 

Som Gudrun Schyman föreslår vill jag då uppmuntra att vederbörande trött feminist ber denna "tyckare" förklara vilket område denne nu "tycker det är jämställt på" i Sverige. Slå sedan upp området och visa fakta. För det är inte att uttrycka en åsikt att säga att Sverige är ett ojämställt land, det är att ha tagit del av och dela med sig av en kunskap. Exempel på denna kunskap:

 

[Hämtat ur SCB:s "På tal om kvinnor och män]

 

 

Makt och inflytande

 

 

 

Utsatthet för sexuellt våld 

 

 

 

Obetalt arbete

 

 

Och det finns så mycket mer..

 

Ingen kan alltså tycka att ett samhälle är jämställt eller inte, precis som ingen kan tycka att Sverige har en monarki eller inte. En kan välja att tycka eller inte tycka om faktumet, men det förblir ändå ett faktum.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0