1a Maj

 Eftersom ingen annan som jag känner verkade vara på väg till första maj-tåget stannade jag hemma idag. Det svider lite, men det känns också skönt på något sätt att ha blivit medveten om att jag behöver fler kompisar som delar mina åsikter, på riktigt.
 
Varför första maj? Vad betyder det?
Första maj är en symbolisk dag. Det är en symbolisk dag för alla de andra dagar vi kämpar i våra individuella kamper, en dag där vi tar kampen tillsammans.
Vad vill vi ha? Rättvisa på arbetsmarknaden
Hur? Fler rättvisa jobb, jämställdhet och 6 timmars arbetsdag.
När? NU!
 
Nej till privata vinster i vården- varför? För att jag vill att pengarna som dras in till sjukhuset som jag eller mina älskade hamnar på ska sättas in i sjukhuset för den bästa möjliga vården, inte tas ut för att någon ska smaska på i sitt privata kapital.
Ja till jämlikhet på arbetsmarknaden- varför? Därför att jag anser att vad någon har mellan benen inte definierar deras förmåga till arbete - och därför inte bör definiera om personen får mindre eller mer lön än sina arbetskamrater.
 
Relevans?
- Tidskriften US News & World Report har rangordnat sjukhusen i USA efter kvalitet, där de bland annat tittat på dödlighet bland patienter med vanliga sjukdomar. I deras topplista finns 29 sjukhus varav 28 är NFP (Not For Profit- dvs inte vinstdrivande) ett delstatligt och inte ett enda FP (For Profit - vinstdrivande) [källa: "Sämre kvalitet i vård med vinst" - Inge Axelsson, Svenska Dagbladet, 2013-04-09].
- Kvinnor i Sverige arbetar idag gratis från och med det att klockan slår 15.52, på en arbetsdag från 8 till 17 [källa: "Efter 15.52 jobbar kvinnor gratis" - Åsa Svenneback, Svt, 2013-03-08]. 
 
Svårare än så är det inte att förstå, iallafall den stora bilden.
Glad första maj allihopa!
 
KRAM
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0