Skillnaden på kvinnornas och männens näthat i korta drag (här har du Janne)

 
Med förnedrande ord och hot görs kvinnans kropp till något offentligt, hon är offret för vad "hotaren" ska utsätta hennes kropp för:
"Jag ska våldta dig"
"Jag ska skära upp din fitta"
"Du ska akta dig för mig, jag ska döda dig"
Listan är oändlig..
Vid näthat mot män är det faktiskt inte ofta jag ser att mannen görs som offer, utan förnedras ofta som aktör. Detta stämmer även i det vardagliga livet, tycker jag, av egen erfarenhet. Han kallas 
"gubbslem"
"svin"
"äckel"
"våldtäktsman" etc.. Där kan aktivt han säga till sig själv: "nej, det stämmer inte", medan måttet av sanning bakom hotet mot kvinnan endast kan bedömas av själva "hataren". När det nu sker att mannen får hot om våld mot sig, innehåller dessa oftast inte hot om att mannens kropp ska bli offer för något sexuellt våld
"jag ska våldta dig" eller
"din penis ska sprättas upp" känns inte så vanligt va?
Den röda tråden känns ganska så uppenbar eller hur? Jag menar inte att det alltid är så här, det finns undantag, men den tydliga majoriteten tyder på något - det tyder på en uråldrig maktstruktur i vårt samhälle där mannen är aktören som kan bestämma vem han själv är och kvinnan blir hans kroppsliga, sexuella offer.
Så nej, det är inte Maria Sveland som gör sig själv till offer - det är vår maktstruktur som försöker tvinga henne att bli det.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0