Våga förvänta dig att de ska hålla käften

Vet ni vad jag är lite trött på (okej, LITE är ett understatement)? Att alltid behöva vara "på hugget". Att alltid behöva vara smart och redo, resonabel och försiktig när någon droppar en sexistisk kommentar. De är ju precis tvärtom? För vem fan är smart, resonabel eller försiktig när de droppar en sexistisk kommentar? Nä, inte en jävel. Bara faktumet att säga något sexistiskt är ju varken smart eller resonabelt, men de kör ju på extremt outtänkta fraser som: "haha, henne ska jag knulla i röven" eller "ah, hon vet sin plats i köket hon". Men likväl behöver jag alltid vara smart för att vinna tillbaka. Inte kan väl jag springa ut därifrån gråtandes eller svara med ett simpelt "fuck off" för att de ska förstå att det inte är okej att sprida och dessutom skratta rakt i ansiktet på sexism? Nope, jag måste förklara varför det de gör är fel och varför jag, som är kvinna, tar illa upp då jag ständigt kämpar emot sådan här vardagssexism som sprider okunnighet och ojämställdhet över nationen och världen, för att få käft på människan eller iallafall övertyga alla runt om att jag inte är jättebull som säger emot.
 
"Våga vägra debatten" kan jag fullt ut förstå (Maria Svelands resonemang). Den som klagar på att det är ett "odemokratiskt grepp" *hröm Janne Josefsson hröm* har ju aldrig tagit de där sexistiska debatterna till en blånat av hat, frustration och trötthet på mänskligheten. Det är väl ändå inte jag som ALLTID ska förväntas ta en sådan diskussion, utan det är ju den som inte borde sagt något sådant obota respektlöst och icke jämställt från början. Får inte jag förvänta mig det när jag går in i ett rum av vad som verkar vara hyfsade människor? Eller måste jag jämt vara beredd eller "stridbar" som Caitlin Moran beskriver det?
Överhuvudtaget tycker jag inte att en diskussion kring om det är rätt eller fel att "vägra ta debatten" kan föras av människor som inte gjort det så mycket de kan och börjat tröttna på det.
 
 
Tyck gärna till och tipsa om hur ni gör när ni är trötta på att alltid vara "stridbara"!
 
Imorgon lovas ett inlägg om sommarsexism. 

Kommentarer
Postat av: Vicky

Om de som slänger iväg sådana kommentarer har "rätt" att göra det eftersom vi i Sverige har yttrandefrihet så har väl de som blir drabbade rätt att säga emot istället för att bara tyst "ta emot" det. För lite människor säger emot eller uppmärksammar ämnet, älskar inlägget.

Svar: Japp, och precis lika rätt som en har att säga emot, har en att inte svara på sådant nedsättande, i ett demokratiskt samhälle :) tack så jättemycket, kul när någon uppskattar det en skriver om!
Pernilla

2013-07-10 @ 17:33:53
URL: http://gatukors.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0