Nej, du är faktiskt bara husdjursvän.

Då tänkte jag provocera lite mer än vanligt och påstå att ingen som inte är vegetarian eller vegan är djurvän (om du nu inte mot all förmodan bara äter djur i form av roadkill). 
Jag har varit köttätare i en stor majoritet av mitt liv och måste säga att jag rent ut sagt skäms. Kanske är det för att jag aldrig riktigt tänkte igenom mitt beslut, men samtidigt så skäms jag för att jag inte tyckte det var viktigt nog att tänka igenom. Trots detta så har jag faktiskt aldrig kallat mig själv för djurvän. Visst fan älskar jag mina katter (ibland lite för mycket tycker vissa) och har haft otaliga husdjur genom åren som jag aldrig skulle göra illa, men jag har fortsatt att äta kött. 
 
I skrivande stund har jag blivit vegan. Innan dess skulle jag inte påstå att jag varit djurvän. Jag kan vara en sympatisk vän med människor som äter kött, men vill de påstå att de är djurvänner så kommer jag att säga/skrika/argumentera emot.
Det är ju som att argumentera emot att människor äter hundar i Japan men ändå äta ko i Sverige. Så länge djurarten lever i generationer med vetskapen att de ska dö för att bli kött, så är det alltså okej att äta dem? De som såkallat "överraskas av köttdöden", djur som levt som husdjur och sen ska ätas, de har ju levt ett värdigt liv och inte vetat att de ska ätas - därav är det hemskt? Haha asså, detta hör jag liksom hela tiden och största delen av er som läser detta vet att ni tänker såhär. 
"Jag är emot hur vissa behandlar djuren, inte emot att äta kött". 
Hur många demonstrationer går du på för att protestera emot djurbehandlingen vid köttproduktion då? 
- Jasså, inga? Vem ska förändra det då, medan du sitter o betalar de som behandlar djuren som skit?
-  Jasså, flera? Hur känns det då att, samtidigt som du protesterar emot dessa djurförhållanden, så ger du pengar till människorna som behandlar dem så? 
- Ah, du äter bara kött från djur som behandlats bra? Har du hälsat på dem? Frågat dem hur de mår? Undrat om faktumet att de dödas för din skull är lite mer okej för att de iallafall får leva lite gött precis innan?
 
Jag förstår att det verkar svårt, det tycker jag också. Ofta är det dyrare också, för Sverige består i majoritet av köttätare. Efterfrågan på kött är större och behandlingen av djur kostar inte alltid så mycket när de alla står inträngda i minimala utrymmen innan de ska slaktas. Men hur ska det förändras? Visst kan du förvänta dig att andra ska ändra på det, men respektera då dem. Se upp till dem, tacka dem för att de orkar göra din mat bättre och orkar respektera alla djur. Var inte jobbig och respektlös genom att säga att du inte fattar hur någon kan "hålla på så". Var inte dum och ifrågasätt deras val mer än vad du ifrågasätter ditt eller andra köttätares. 
 
 
Simpel men sann summa summarum: Var snäll mot alla. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: alexandra

Älskar bloggen Pernilla, hoppas att du har många läsare!

Önskar ofta att jag engagerat mig mer. Diskuterar bla. frågorna du skriver om med vänner och familj men inte mycket mer än så. Trist på något sätt.

Hoppas att du har det bra!

Svar: Tack så jättemkt :) du, det är bara du som bestämmer när det är för sent, finns alltid tid för att diskutera eller skriva!
Hoppas att du har det minst lika bra :)

Kram
Pernilla

2013-07-18 @ 22:46:39
URL: http://sweetturningsour.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0